Lagrum · SFS 1994:200

3 kap. 30 §

3 kap. Skatteplikt för omsättning, unionsinternt förvärv och import · Undantag för viss import

Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Från skatteplikt undantas sådan import som medför frihet från skatt enligt lagen (1994:1551) om frihet från skatt vid import, m.m.

Från skatteplikt undantas även import av en vara som efter importen ska omsättas till ett annat EU-land enligt

  • 1. 30 a § första stycket 2 eller 3 eller 30 c §, eller
  • 2. 30 a § första stycket 1 eller andra stycket, om importören
  • a) har angivit sitt registreringsnummer till mervärdesskatt i Sverige,
  • b) har angivit sitt registreringsnummer till mervärdesskatt i det EU-land dit varan överförs eller det registreringsnummer till mervärdesskatt som köparen av varan har i ett annat EU- land än Sverige, och
  • c) har, innan varan övergår till fri omsättning, inkommit till Tullverket med bevisning om att varan är avsedd att transporteras eller sändas till ett annat EU-land.

Registreringsnumren i andra stycket 2 a och b ska anges vid den tidpunkt då skattskyldighet skulle ha inträtt enligt 1 kap. 5 § om importen hade varit skattepliktig.

Andra stycket 2 c gäller endast om Tullverket begär sådan bevisning.

Från skatteplikt undantas även import av

  • 1. gas som
  • a) transporteras genom ett naturgassystem eller genom ett gasnät som är anslutet till ett sådant system, eller
  • b) förs över från ett fartyg som transporterar gas till ett naturgassystem eller till ett rörledningsnät uppströms,
  • 2. el, eller
  • 3. värme eller kyla genom ett nät för värme eller kyla.

Från skatteplikt undantas import som görs av en beskattningsbar person eller en representant som har ett identifieringsbeslut och identifieringsnummer enligt 4 e och 7 §§ lagen (2011:1245) om särskilda ordningar för mervärdesskatt för distansförsäljning av varor och för tjänster eller enligt motsvarande bestämmelser i ett annat EU- land, om identifieringsnumret har tillhandahållits Tullverket senast i samband med inlämnandet av tulldeklarationen.

Från skatteplikt undantas import av en vara som görs av väpnade styrkor tillhörande ett annat EU-land för användning av dessa styrkor eller av den civilpersonal som följer med dem, eller för försörjning av deras mässar eller marketenterier, om dessa styrkor deltar i en försvarsinsats för att genomföra en unionsverksamhet inom ramen för den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken. Lag (2022:160) .

Vissa undantag för omsättning till och förvärv från andra EU- länder

Tillämpas i

2 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. HFD 2025 ref. 53 2025
  2. Högsta förvaltningsdomstolen, mål 1878-22 2025

Paragrafen i sitt sammanhang

← 3 kap. 29 §Hela författningen3 kap. 30 a § →