Lagrum · SFS 1994:200
3 kap. 30 a §
3 kap. Skatteplikt för omsättning, unionsinternt förvärv och import · Undantag för viss import
Författningen är upphävd genom SFS 2023:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Från skatteplikt undantas omsättning av varor som transporteras av säljaren eller köparen eller för någonderas räkning från Sverige till ett annat EU-land, om
- 1. följande villkor är uppfyllda:
- a) köparen är en beskattningsbar person eller en juridisk person som inte är en beskattningsbar person och agerar i denna egenskap i ett annat EU-land,
- b) köparen är registrerad till mervärdesskatt i ett annat EU- land och har meddelat säljaren sitt registreringsnummer, och
- c) säljaren har fullgjort sin skyldighet att lämna korrekta uppgifter om leveransen i en periodisk sammanställning enligt 35 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244) eller kan förklara på ett tillfredsställande sätt varför så inte skett,
- 2. varorna är punktskattepliktiga och förvärvaren inte är en privatperson, eller
- 3. varorna är nya transportmedel.
Från skatteplikt undantas en sådan överföring av vara som avses i 2 kap. 1 § andra stycket om förhållandena är sådana som anges i första stycket 1-3 i den här paragrafen.
Om köparen antingen är en juridisk person som inte är en beskattningsbar person eller en beskattningsbar person som saknar rätt till avdrag eller återbetalning motsvarande den i 10 kap. 1-4 a eller 10 kap. 9-13 §§, gäller undantaget i första stycket 1 enbart om
- 1. det sammanlagda beloppet för köparens unionsinterna förvärv i det EU-land som förvärvet äger rum i under kalenderåret eller det närmast föregående kalenderåret överstiger det belopp som landet har fastställt enligt artikel 3.2 i rådets direktiv 2006/112/EG, eller
- 2. köparen har utnyttjat en möjlighet att bli skattskyldig för sina förvärv i det EU-land som avses i 1.
Detsamma gäller om köparen är en beskattningsbar person vars förvärv avser en jordbruks-, skogsbruks- eller fiskeverksamhet som omfattas av schablonbeskattning enligt bestämmelserna i avdelning XII kapitel 2 i rådets direktiv 2006/112/EG.
Undantaget från skatteplikt i första stycket 1 eller 2 gäller inte om säljaren omfattas av skattebefrielse enligt 9 d kap.
Lydelse enligt SFS 2019:789 (svenskforfattningssamling.se)
Tillämpas i
2 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.
- RÅ 2004 ref. 26 2004
- HFD 2021 ref. 18 2021