Lagrum · SFS 2001:1227

2 kap. 2 §

2 kap. Skyldighet att lämna självdeklaration · Skyldighet att lämna allmän självdeklaration

Författningen är upphävd genom SFS 2011:1244. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Fysiska personer ska lämna allmän självdeklaration under förutsättning att

  • 1. intäkterna i inkomstslaget tjänst och i inkomstslaget näringsverksamhet i annat fall än som avses i 2 under beskattningsåret har uppgått till sammanlagt minst 42,3 procent av prisbasbeloppet,
  • 2. sådan intäkt i inkomstslaget tjänst som avses i 11 kap. 45 §, 50 kap. 7 § samt 57 kap. 20 och 21 §§ inkomstskattelagen (1999:1229) eller intäkt av passiv näringsverksamhet under beskattningsåret har uppgått till sammanlagt minst 100 kronor,
  • 3. intäkterna i inkomstslaget kapital, med undantag för sådan ränta eller utdelning för vilken kontrolluppgift ska lämnas enligt 8 eller 9 kap. och för sådan schablonintäkt för vilken kontrolluppgift har lämnats enligt 11 kap. 10 § eller 16-20 §§, har uppgått till sammanlagt minst 200 kronor under beskattningsåret,
  • 4. de är begränsat skattskyldiga och den skattepliktiga intäkten har uppgått till sammanlagt minst 100 kronor,
  • 5. underlag för statlig fastighetsskatt, kommunal fastighetsavgift, avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader ska fastställas,
  • 6. uppgift enligt 3 kap. 9 a § ska lämnas, eller
  • 7. uppgift enligt 3 kap. 21 a § ska lämnas.

Lydelse enligt SFS 2011:1287 (ändringsregistret)

Paragrafen i sitt sammanhang

← 2 kap. 1 §Hela författningen2 kap. 3 § →