Lagrum · SFS 1990:325
2 kap. 19 §
2 kap. Självdeklaration m.m. · Särskilda bestämmelser för näringsverksamhet
Författningen är upphävd genom SFS 2001:1227. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.
Den som har inkomst av näringsverksamhet skall, om inte annat framgår av 20 eller 25 §, i sin självdeklaration för varje förvärvskälla från bokföringen lämna uppgifter om varje slag av
- 1. intäkter, kostnader, bokslutsdispositioner, skatter och skattemässiga avsättningar,
- 2. tillgångar, skulder, avsättningar, obeskattade reserver och eget kapital.
Uppgifter skall vidare lämnas om
- 1. arten och omfattningen av verksamheten,
- 2. hur värdesättningen på lager samt fordringar skett,
- 3. hur det bokföringsmässiga vinstresultatet justerats för att överensstämma med de för den skattemässiga inkomstberäkningen stadgade grunderna,
- 4. hur avdrag för värdeminskning beräknats,
- 5. vad den skattskyldige satt in i form av pengar i närings- verksamheten eller tagit ut ur näringsverksamheten i varor, pengar eller annat eller på annat sätt använt för att betala levnadskostnader eller för andra utgifter, som inte är hänförliga till omkostnader i verksamheten, samt om andra förmåner som den skattskyldige fått av verksamheten,
- 6. ändrade redovisningsprinciper samt
- 7. under året anskaffade och försålda anläggningstillgångar.
Juridisk person som omfattas av 2 § 6 a mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt skall lämna uppgift om beslut om utdelning eller annat förfogande över uppkommen vinst.
Fysisk person och dödsbo skall lämna uppgift om fördel- ningsunderlag enligt 2 § lagen (1993:1536) om räntefördelning vid beskattning vid utgången av närmast föregående beskatt- ningsår samt motsvarande belopp vid beskattningsårets utgång.
Har makar tillsammans deltagit i näringsverksamhet behöver uppgifter som avses i första och andra styckena endast lämnas av en av makarna. Var och en av makarna skall dock lämna uppgifter om arten och omfattningen av sitt arbete i verksamheten samt de övriga uppgifter som behövs för tillämpningen av anvisningarna till 52 § kommunalskattelagen.
Om det finns särskilda skäl, får skattemyndigheten på ansökan av den deklarationsskyldige medge att de uppgifter som avses i första stycket 1 lämnas i sammansatta poster. Ett sådant medgivande får omfatta en tid av högst tre år åt gången. En ansökan skall ha kommit in till skattemyndigheten före ingången av taxeringsåret.
Lydelse enligt SFS 1997:495 (ändringsregistret)
Tillämpas i
1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.
- RÅ 2003 ref. 62 2003