Lagrum · SFS 1994:1563

39 §

Förfaranderegler

Författningen är upphävd genom SFS 2022:155. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Skattskyldigheten inträder för

  • 1. den som är godkänd lagerhållare när
  • a) snus, tuggtobak eller övrig tobak levereras till en köpare som inte är godkänd lagerhållare,
  • b) snus, tuggtobak eller övrig tobak tas i anspråk för annat ändamål än försäljning,
  • c) godkännandet som lagerhållare återkallas, varvid skattskyldigheten omfattar snus, tuggtobak eller övrig tobak som då ingår i dennes lager,
  • 2. den som är skattskyldig enligt 36 § 2, när snus, tuggtobak eller övrig tobak tillverkas,
  • 3. den som är skattskyldig enligt 36 § 3, när snus, tuggtobak eller övrig tobak förs in till Sverige,
  • 4. den som är skattskyldig enligt 36 § 4, när snus, tuggtobak eller övrig tobak används för annat än avsett ändamål,
  • 5. säljare eller mottagare vid distansförsäljning av snus, tuggtobak eller övrig tobak som är skattskyldig enligt 36 § 5 respektive 6, när snus, tuggtobak eller övrig tobak förs in till Sverige,
  • 6. den som är skattskyldig enligt 36 § 7, när varorna kom att innehas av denne,
  • 7. den som är skattskyldig enligt 37 § första stycket 1 respektive 2, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull, och
  • 8. den som är skattskyldig enligt 37 § första stycket 3, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet.

Lydelse enligt SFS 2021:1149 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 2007 ref. 55 2007

Paragrafen i sitt sammanhang

← 38 e §Hela författningen39 a § →