Lagrum · SFS 1997:323

3 §

Skattepliktig förmögenhet

Författningen är upphävd genom SFS 2007:1403. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Vid beräkning av den skattepliktiga förmögenheten skall som tillgång tas upp

  • 1. privatbostadsfastighet och privatbostadsrätt,
  • 2. småhus med tillhörande tomtmark på lantbruksenhet som på grund av ägarens begäran enligt 2 kap. 9 § tredje stycket inkomstskattelagen (1999:1229) är näringsfastighet,
  • 3. den del av en näringsfastighet som inrymmer en bostadslägenhet som används eller är avsedd att användas av fastighetsägaren för eget eller närståendes boende,
  • 4. aktie i ett aktieslag som är inregistrerat vid en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet i det land där aktiebolaget är hemmahörande samt marknadsnoterad aktie i ett aktiebolag som är hemmahörande i Sverige om ett aktieslag i bolaget den 29 maj 1997 var eller senare har varit inregistrerat vid en svensk börs eller en reglerad marknad i Sverige med undantag för huvuddelägares aktie,
  • 5. aktie i ett aktieslag som inte är marknadsnoterat i det land där aktiebolaget är hemmahörande med undantag för huvuddelägares aktie i ett aktiebolag i vilket finns ett aktieslag som är marknadsnoterat,
  • 6. annan sådan delägarrätt som avses i 48 kap. 2 § första stycket inkomstskattelagen än aktie om delägarrätten inte är marknadsnoterad samt andel i handelsbolag med undantag för andel i juridisk person till den del den juridiska personen är skattskyldig,
  • 7. annan marknadsnoterad delägarrätt än aktie, marknadsnoterad fordringsrätt och marknadsnoterad tillgång som avses i 52 kap. inkomstskattelagen,
  • 8. livförsäkring med undantag för
  • a) pensionsförsäkring samt
  • b) livförsäkring som enbart avser olycks- eller sjukdomsfall eller dödsfall senast vid 70 års ålder och som inte är återköpsbar,
  • 9. rätt till livränta eller därmed jämförlig utbetalning med undantag för rätt till
  • a) utbetalning på grund av försäkring,
  • b) utbetalning på grund av tidigare anställning samt
  • c) underhållsbidrag,
  • 10. kontobehållning med undantag för behållning på pensionssparkonto,
  • 11. fordran i pengar och liknade betalningsmedel samt fordran avseende marknadsnoterad tillgång som anges i 4, 5 eller 7,
  • 12. pengar och liknande betalningsmedel till den del de sammanlagt överstiger 25 000 kronor,
  • 13. lösöre med undantag för
  • a) inre lösöre för personligt bruk,
  • b) yttre lösöre för personligt bruk till den del det enskilda föremålets värde understiger 10 000 kronor,
  • c) fordon som avses i 2 kap. 2 § första stycket vägtrafikskattelagen (2006:227) samt
  • d) lösöre som är deponerat på museum eller liknande inrättning, om tillgången inte ingår i sådan näringsverksamhet som avses i 13 kap. 1 och 11 §§ inkomstskattelagen i annat fall än enligt 2 och 3.

Undantaget i första stycket 4 och 5 för huvuddelägares aktie tillämpas på

  • 1. aktie i ett aktiebolag i vilket aktier var inregistrerade vid börs vid utgången av år 1991, om aktien har innehafts direkt eller indirekt av en huvuddelägare sedan denna tidpunkt,
  • 2. aktie i ett aktiebolag i vilket aktier har inregistrerats vid en börs, en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet första gången efter utgången av år 1991, om aktien har innehafts direkt eller indirekt av en huvuddelägare sedan inregistreringen,
  • 3. aktie i ett aktiebolag i vilket aktier har marknadsnoterats första gången efter utgången av år 1996, om aktien har innehafts direkt eller indirekt av en huvuddelägare sedan marknadsnoteringen,
  • 4. aktie som har förvärvats med stöd av aktie som avses i 1-3, om aktien har innehafts direkt eller indirekt av en huvuddelägare sedan detta förvärv,
  • 5. aktie som avses i 1-4 och som har förvärvats av ett barn eller barnbarn till huvuddelägaren och i förekommande fall därefter åter förvärvats av huvuddelägaren och som har innehafts direkt eller indirekt av ett barn, barnbarn eller av huvuddelägaren sedan först nämnda förvärv.

Med huvuddelägare avses sådan aktieägare som, ensam eller tillsammans med närstående, innehade aktier direkt eller indirekt motsvarande minst 25 procent av röstvärdet för aktierna i bolaget vid utgången av år 1991 i fråga om aktier i ett aktiebolag i vilket aktier var inregistrerade vid den tidpunkten och i övriga fall vid tidpunkten för inregistrering eller marknadsnotering som avses i andra stycket. Som huvuddelägare anses även dödsboet efter sådan aktieägare.

Med pensionsförsäkring likställs i denna paragraf en sådan livförsäkring som

  • 1. avses i 58 kap. 2 § andra stycket andra meningen inkomstskattelagen (1999:1229), eller
  • 2. uppfyller villkoren i 58 kap. 6-16 §§ inkomstskattelagen, om den har meddelats i en sådan verksamhet som avses i 2 kap. 1 § 2 lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige.

Lydelse enligt SFS 2007:545 (ändringsregistret)

Tillämpas i

9 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1999 ref. 19 1999
  2. RÅ 1999 ref. 14 1999
  3. RÅ 1999 ref. 55 1999
  4. RÅ 2001 ref. 21 2001
  5. RÅ 2004 ref. 84 2004
  6. RÅ 2005 ref. 93 2005
  7. RÅ 2006 ref. 69 2006
  8. RÅ 2008 ref. 3 2008
  9. RÅ 2008 ref. 54 2008

Paragrafen i sitt sammanhang

← 2 §Hela författningen4 § →