Lagrum · SFS 1968:430

18 §

Skattesats, beskattningsvärde m.m.

Författningen är upphävd genom SFS 1994:200. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Avdragsrätt föreligger icke för ingående skatt som belöper på 1) stadigvarande bostad, 2) anskaffning av personbil eller motorcykel för annan verksamhet än sådan som avser yrkesmässig personbefordran, återförsäljning eller uthyrning, 3) utgifter för representation och liknande ändamål för vilka avdrag vid inkomsttaxeringen inte medges enligt punkt 1 tredje stycket av anvisningarna till 20 § kommunalskattelagen (1928:370).

Avdragsrätt föreligger inte för ingående skatt som belöper på hyra av personbil eller motorcykel för annat ändamål än yrkesmässig personbefordran eller återuthyrning i det fall fordonet endast i ringa omfattning används i verksamhet som medför skattskyldighet.

Medför verksamhet endast delvis skattskyldighet, får ingående skatt vilken hänför sig till förvärv eller införsel som till mer än 95 procent avser den del av verksamheten som medför skattskyldighet avdragas utan uppdelning efter skälig grund. Föreligger skattskyldighet för mer än 95 procent av omsättningen, får ingående skatt som ej överstiger 1 000 kronor för visst förvärv eller viss införsel avdragas utan uppdelning efter skälig grund.

Avdragsrätt föreligger inte för ingående skatt enligt 17 § åttonde stycket vid förvärv av en vara som helt eller till väsentlig del består av guld, silver eller platina, om varans inköpspris understiger 175 procent av metallvärdet på inköpsdagen av det guld, silver eller platina som ingår i varan. Detsamma gäller i fråga om skrot, avfall eller annan liknande vara, som innehåller guld, silver eller platina.

Avdragsrätt föreligger inte heller för ingående skatt på försäljning från fartyg enligt 2 a § sjunde stycket.

Lydelse enligt SFS 1993:642 (ändringsregistret)

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1993 ref. 30 1993

Paragrafen i sitt sammanhang

← 17 §Hela författningen18 a § →