Lagrum · SFS 1994:1776

11 kap. 9 §

11 kap. Energiskatt på elektrisk kraft · Avdrag

Den som är skattskyldig för energiskatt på elektrisk kraft får göra avdrag för skatt på elektrisk kraft som

  • 1. förbrukats hos den skattskyldige i tåg eller annat spårbundet transportmedel eller för motordrift eller uppvärmning i omedelbart samband med sådan förbrukning,
  • 2. i huvudsak förbrukats hos den skattskyldige för kemisk reduktion eller i elektrolytiska processer,
  • 3. förbrukats hos den skattskyldige vid sådan framställning av produkter som avses i 6 a kap. 1 § 6,
  • 4. förbrukats hos den skattskyldige vid sådan överföring av elektrisk kraft på det elektriska nätet som utförs av den som ansvarar för förvaltningen av nätet i syfte att upprätthålla nätets funktion,
  • 5. förbrukats hos den skattskyldige i metallurgiska processer under förutsättning att det ingående materialet genom uppvärmning i ugnar har förändrats kemiskt eller dess inre fysikaliska struktur har förändrats eller att dessa förändrade egenskaper har bibehållits i skänkar eller liknande kärl, i den utsträckning avdragsrätt inte följer av föregående punkter,
  • 6. förbrukats hos den skattskyldige i processer för tillverkning av andra mineraliska produkter än metaller under förutsättning att det ingående materialet genom uppvärmning i ugnar har förändrats kemiskt eller dess inre fysikaliska struktur har förändrats, i den utsträckning avdragsrätt inte följer av föregående punkter,
  • 7. förbrukats i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet hos den skattskyldige, i den utsträckning avdragsrätt inte följer av föregående punkter,
  • 8. förbrukats i kommuner som avses i 4 § för annat ändamål än
  • a) i industriell verksamhet,
  • b) i yrkesmässig jordbruks- eller skogsbruksverksamhet,
  • c) i yrkesmässig vattenbruksverksamhet,
  • d) som landström, eller
  • e) i tåg eller annat spårbundet transportmedel eller för motordrift eller uppvärmning i omedelbart samband med sådan förbrukning.

Avdrag enligt första stycket 7 medges med skillnaden mellan den skattesats som gällde vid skattskyldighetens inträde och 0,6 öre per förbrukad kilowattimme elektrisk kraft. Avdrag enligt första stycket 8 medges med 9,6 öre per förbrukad kilowattimme elektrisk kraft. Avdrag enligt första stycket 8 får endast medges i den utsträckning avdragsrätt inte följer av föregående punkter.

Lydelse enligt SFS 2025:1357 (svenskforfattningssamling.se)

Tillämpas i

2 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. RÅ 1999 ref. 42 1999
  2. HFD 2022 ref. 38 2022

Paragrafen i sitt sammanhang

← 11 kap. 8 §Hela författningen11 kap. 10 § →