Lagrum · SFS 1941:416

28 §

Skattens bestämmande

Författningen är upphävd genom SFS 2004:1341. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

Till klass I hänföras efterlevande make, sambo, barn, avkomling till barn, make och sambo till barn och efterlevande make eller sambo till avlidet barn. Detta gäller även om barnet eller avkomlingen till följd av adoption förlorat sin arvsrätt efter arvlåtaren.

På lott som tillkommer den avlidnes efterlevande make eller sambo tas arvsskatt inte ut. Som skattefritt avdrages från lott som tillkommer annan i klass I 70 000 kronor och från lott, som beskattas enligt klass II eller klass III, 21 000 kronor. Har barn eller avkomling till avlidet barn vid skattskyldighetens inträde ej fyllt 18 år, avdrages ytterligare 10 000 kronor för varje helt år eller del därav, som då återstod till dess sagda ålder uppnås.

Styvbarns- och fosterbarnsförhållande räknas lika med skyldskap. Med fosterbarn avses barn, som före fyllda 16 år stadigvarande vistats i den avlidnes hem och därvid erhållit vård och fostran som eget barn.

Högre avdrag än enligt andra stycket får ej åtnjutas i fråga om vad som erhålles från samme arvlåtare eller testator, även om det erhålles vid skilda tillfällen.

Till klass II hänföres annan arvinge eller testamentstagare än sådan som avses i klass I eller III.

Tillämpas i

7 avgöranden som anger lagrummet, äldst först.

  1. NJA 1983 s. 515 1983
  2. NJA 1984 s. 438 1984
  3. RH 1989:78 1989
  4. NJA 1994 s. 119 1994
  5. NJA 1995 s. 388 1995
  6. NJA 1996 s. 490 1996
  7. RH 2000:54 2000

Paragrafen i sitt sammanhang

← 27 §Hela författningen29 § →