Lagrum · SFS 1994:1776
2 kap. 1 §
2 kap. Energiskatt och koldioxidskatt på bränslen · Skattepliktens omfattning och skattebelopp m.m.
/Upphör att gälla U:2027-01-01/
Energiskatt och koldioxidskatt ska, om inte annat följer av andra stycket eller 1 b §, betalas för följande bränslen med angivna belopp:
KN-nr Slag av bränsle Skattebelopp Energiskatt Koldioxidskatt Summa skatt 1. 2710 11 41, 2710 11 45 eller 2710 11 49 Bensin som uppfyller krav för a) miljöklass 1 - motorbensin 1 kr 52 öre 87 öre 2 kr 39 öre per liter per liter per liter - alkylatbensin 1 kr 04 öre 87 öre 1 kr 91 öre per liter per liter per liter b) miljöklass 2 1 kr 56 öre 87 öre 2 kr 43 öre per liter per liter per liter 2. 2710 11 31, 2710 11 51 eller 2710 11 59 Annan bensin än som avses under 1 eller 7 2 kr 63 öre 87 öre 3 kr 50 öre per liter per liter per liter 3. 2710 19 21, 2710 19 25, 2710 19 41-2710 19 49 eller 2710 19 61- 2710 19 69 Eldningsolja, dieselbrännolja, fotogen, m.m. som a) har försetts med märk- och färgämnen eller ger mindre än 85 volymprocent destillat vid 350°C, 318 kr 3 642 kr 3 960kr per m3 per m3 per m3 b) inte har försetts med märk- och färgämnen och ger minst 85 volymprocent destillat vid 350°C, tillhörig miljöklass 1 1 150 kr 411 kr 1 561 kr per m3 per m3 per m3 miljöklass 2 1 572 kr 411 kr 1 983 kr per m3 per m3 per m3 miljöklass 3 eller inte tillhör någon miljöklass 1 791 kr 411 kr 2 202 kr per m3 per m3 per m3 4. 2711 12 11- Gasol m.m. 2711 19 00 som används för a) drift av motordrivet fordon, fartyg eller luftfartyg 0 öre 31,0 öre 31,0 öre per kWh per kWh per kWh b) annat ändamål än som avses under a 12,1 öre 31,0 öre 43,1 öre per kWh per kWh per kWh 5. 2711 11 00, 2711 21 00 Naturgas som används för a) drift av motordrivet fordon, fartyg eller luftfartyg 0 öre 31,0 öre 31,0 öre per kWh per kWh per kWh b) annat ändamål än som avses under a 12,1 öre 31,0 öre 43,1 öre per kWh per kWh per kWh 6. 2701, 2702 eller 2704 Kol och koks 874 kr 3 784 kr 4 658 kr per 1 000 kg per 1 000 kg per 1 000 kg 7. 2710 11 31 Flygbensin med en blyhalt om högst 0,005 gram per liter 1 kr 56 öre 87 öre 2 kr 43 öre per liter per liter per liter I fall som avses i 5 kap. 16 § 3 och 4 samt 6 kap. 10 § 3 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränslets olika användningssätt.
I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 a och b och 6 kap. 10 § 4 tas skatt ut med ett belopp som motsvarar
- 1. skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats utan skatt,
- 2. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt första stycket 3 a har förvärvats med skatt,
- 3. skatten som gäller för annat bränsle enligt första stycket, om sådant bränsle i annat fall än som avses i 1 har förvärvats utan skatt,
- 4. skatten som gäller för det bränsle enligt första stycket som det använda bränslet anses likvärdigt med enligt 3 eller 4 §, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats utan skatt, och
- 5. skillnaden mellan de skattebelopp som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a respektive bränsle enligt första stycket 3 b, om bränsle enligt 3 eller 4 § har förvärvats med skatt som motsvarar skatten som gäller för bränsle enligt första stycket 3 a.
I fall som avses i 5 kap. 16 § 6 c tillämpas tredje stycket 1-3 avseende flygfotogen (KN-nr 2710 19 21).
Lydelse enligt SFS 2026:1226 (svenskforfattningssamling.se)
Upphör att gälla 2026-12-01.
Ny lydelse från 2026-12-01 enligt SFS 2026:1227. Texten ovan är den som gäller i dag.