Lagrum · SFS 1956:623

37 §

Andra avdelningen

Författningen är upphävd genom SFS 1990:324. Texten står kvar därför att rättspraxis hänvisar till den.

1 mom. Till ledning vid inkomsttaxering, förmögenhetstaxering och registrering av preliminär A-skatt, som har innehållits genom skatteavdrag, skall varje år utan anmaning avlämnas uppgifter (kontrolluppgifter) för det föregående kalenderåret enligt följande uppställning.

Uppgiftsskyldig Vem uppgiften skall Vad uppgiften skall avse avse - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 1. a) Statlig Den som hos den Avlöning, arvode, och kommunal myn- uppgiftsskyldige annan ersättning dighet, innehaft anställ- eller förmån, oav- ning eller uppdrag sett huruvida denna b) aktiebolag, eller utfört till- utgått kontant eller ekonomisk före- fälligt arbete el- såsom naturaförmån ning, fond, stif- ler som av den upp- samt oavsett om den- telse och annan giftsskyldige åtnju- samma utgör ersättning juridisk person nit pension, livränta för kostnader, som än dödsbo, eller periodiskt mottagaren haft att utgående ersättning, bestrida. Värdet av c) fysisk person ävensom den som åt- naturaförmån skall och dödsbo, som njutit förmån från anges och beräknas i bedrivit rörelse personalstiftelse enlighet med bestäm- eller jordbruk, eller annan stiftelse. melserna i 42 § kom- däri ingegripet munalskattelagen skogsbruk, i frå- (1928:370) jämte an- ga om förmåner visningarna utom som utgått från punkt 2 tredje stycket sådan förvärvs- andra meningen och källa, samt punkt 4 andra stycket av anvisningarna. I d) fysisk person fråga om annan bostads- och dödsbo, som förmån än förmån av se- innehaft annan mesterbostad skall vär- fastighet, i frå- det av förmånen anges ga om förmåner och beräknas i enlighet som utgått från med bestämmelserna i 8 § sådan förvärvs- tredje stycket (1953:272). källa. Har mottagaren haft att erlägga vederlag för åt- njuten naturaförmån, skall uppgift om förmånen och vederlaget lämnas. Avser livränta skadestånd till följd av personskada skall angivas om livräntan utgör skattepliktig intäkt. ______________________________________________________________________

Undantag: f) förmåner i annan än pengar som enligt 32 § 3 f mom. första stycket kommunalskattelagen inte skall tas upp som intäkt. g) kostnadsersättning för resa i tjänsten inom riket med allmänt kommunikationsmedel eller taxi, motsvarande gjorda utlägg, annan kostnadsersättning för resa i tjänsten som inte överstiger sammanlagt 1 000 kronor, och representationsersättning motsvarande gjorda utlägg, sammanlagt icke överstigande 500 kronor, samt därjämte traktamentsersättning vid vistelse i tjänsten utom tjänstgöringsorten, som varit förenad med övernattning, som sammanlagt icke överstiger 500 kronor eller icke avser mer än 24 dagar för år räknat, om i kontrolluppgiften anmärkes att ersättning av nämnda slag utgått (se även 2 mom. fjärde stycket), ________________________________________________________________________

3. Försäkringsan- Den som från an- Utgivet belopp. Har stalt och under- stalten eller före- till följd av person- stödsförening. ningen uppburit be- skada utgivits skatte- lopp, ej understi- pliktigt engångsbe- gande 200 kronor för lopp skall särskilt hela året, på grund anmärkas om skatte- av försäkring av den pliktigt engångsbe- art att skatteplikt lopp utgivits tidi- för beloppet förelig- gare på grund av ger, dock att om liv- samma skada. Om så ränta utgivits till är fallet skall an- följd av personakada givas beloppets stor- eller om ersättning lek och utbetalnings- utgått på grund av året. sådan kollektiv sjukförsäkring som avses i 32 § 3 a mom., punkt 16 av anvis- ningarna till 21 § eller punkt 11 av anvisningarna till 28 § kommunalskattela- gen (1928:370), uppgift skall lämnas även om belopp som icke är av skatte- pliktig natur och som för hela året överstiger 200 kronor. Den som är ägare till Försäkringars värde försäkring som avses vid årets utgång, i punkt 6 avg anvis- om värdet uppgår ningarna till 3 och till minst 1 000 4 §§ lagen (1947:577) kronor. om statlig förmögen- hetsskatt samt för- månstagare med för- fogande rätt till sådan försäkring. _______________________________________________________________________

3 c. Allmän försäk- Den som åtnjutit ut- Dagpenning och sti- ringskassa. bildningsbidrag i form mulansbidrag som upp- av dagpenning eller går till sammanlagt stimulansbidrag. minst 100 kronor för hela året. Den som uppburit dag- Utgivet belopp som penning vid utbildning uppgår till sammanlagt och tjänstgöring inom minst 100 kronor totalförsvaret. för hela året. Den som uppburit bidrag Utgivet belopp som upp- för att anskaffa motor- går till sammanlagt fordon. minst 100 kronor för för hela året. -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3 f. Vuxenutbild- Den som åtnjutit Utgivet belopp som upp- ningsnämnd korttidsstudiestöd el- går till sammanlagt ler vuxenstudiebidrag minst 100 kronor för enligt studiestöds- hela året. lagen (1973:349). Den som uppburit tim- Utgivet belopp som ersättning vid grund- uppgår till sammanlagt utbildning för vuxna minst 100 kronor (grundvux), vid vuxen- för hela året. utbildning för psykiskt utvecklingsstörda (särvux) och vid grund- läggande svenskunder- visning för invandrare. 3 g. Den som utgett Den som uppburit er- Utgivet belopp som ersättning enligt sättningen. uppgår till samman- 16 § lagen (1989:425) lagt minst 100 om särskilda inskol- kronor för hela året. ningsplatser hos offentliga arbetsgivare.

4 a. Den som utbetalt Den som är berättigad Den utbetalda ut- utdelning på aktie i att lyfta utdelning delningen. svenskt aktiebolag, för egen del vid ut- på vilket 3 kap. 8 § delningstillfället. aktiebolagslagen (1975:1385) eller Fysisk person som Innehavet vid årets lagen (1970:596) om hos den uppgiftsskyl- utgång. förenklad aktiehan- dige varit antecknad tering är tillämplig, som innehavare av bank, som avses i 1 § aktie eller andel i aktiefondslagen aktiefond eller ut- (1974:931), vilken ländsk juridisk person. utbetalt utdelning på andel i svensk aktie- fond för vilken regis- ter förs enligt 31 § sistnämnda lag, den som utbetalt utdelning från utländsk juridisk person, om utdelningen utbetalats genom Värde- papperscentralen VPC Aktiebolags försorg samt fondbolag, som avses i 1 § aktiefondslagen, vil- ket förvaltar svensk aktie- fond för vilken register förs enligt 31 § sistnämnda lag.

4 b. Valutabank och fond- Den som är berätti- Utdelning och kommissionär hos vilka ut- gad att lyfta utdel- ränta som ut- ländsk aktie eller annat ning för egen del vid betalats eller utländskt värdepapper för- utdelningstillfället gottskrivits. varas i depå eller konto- samt den som gott- förs enligt särskilda be- skrivits ränta eller stämmelser därom. till vilken ränta ut- betalats 4 c. Valutabank. Fysisk person för Varje betalning vilken banken förmedlat som överstiger betalning till eller 25 000 kronor. från utlandet. Upplysning om det sammanlagda beloppet av dels sådana betal- ningar till utlandet, dels sådana betalningar från utlandet. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Lag (1989:1024) .

37 § 2 mom. Vid avlämnande av uppgifter, varom stadgas i 1 mom., skall iakttagas följande.

Avser sådan förmån, varom i 1 mom. första och andra punkterna förmäles, endast en del av året, skall upplysning meddelas om den tidrymd, för vilken förmånen utgått.

I kontrolluppgift, som upptager särskild resekostnads- och traktamentsersättning, skall angivas beloppet av dels resekostnadsersättning och dels traktamentsersättning vid resa i tjänsten som varit förenad med övernattning jämte tid för vilken sådan traktamentsersättning utgått. Därvid skola uppgifter lämnas om sådan traktamentsersättning dels för förrättningar inom riket i enlighet med vad nedan sägs och dels för förrättningar utom riket. I fråga om förrättningar inom riket skola uppgifter lämnas särskilt för förrättningar som varit förenade med övernattning men icke medfört vistelse mer än femton dygn i följd på en och samma ort (korttidsförrättningar) samt övriga resor (långtidsförrättningar) som varit förenade med övernattning. För korttids- och långtidsförrättningar uppgives utgiven traktamentsersättning och antal nätter övernattning skett. De första femton dygnen av varje långtidsförrättning uppgivas såsom korttidsförrättning. -- I kontrolluppgift skall i förekommande fall särskilt anmärkas, att arbetsgivaren utöver traktamentsersättningen, haft utgifter för den anställdes bostad eller uppehälle under förrättningen. Traktamentsersättning vid resa i tjänsten som inte varit förenad med övernattning skall i kontrolluppgift anges som lön, arvode eller motsvarande.

Om länsskattemyndigheten i det län där arbetsgivarens hemortskommun är belägen medger det, behöver arbetsgivaren, i stället för att lämna uppgift enligt tredje stycket om traktamentsersättning vid förrättning inom riket, endast anmärka i kontrolluppgiften att sådan ersättning utgått. Förutsättning för medgivande är att ersättning utgår enligt sådana grunder att den kan antagas icke komma att överstiga avdragsgill ökning i levnadskostnaderna. Motsvarande medgivande kan lämnas även beträffande resekostnadsersättning för färd med allmänt kommunikationsmedel. Medgivande lämnas endast om arbetsgivaren har ett större antal anställda, som mera regelbundet företager tjänsteresor, och medgivandet bedömes vara utan olägenhet för taxeringsarbetet. Medgivande får ej lämnas fåmansföretag i fråga om uppgifter rörande företagsledaren och honom närstående personer samt delägare i företaget. Lämnat medgivande gäller tills vidare. Det kan begränsas till viss grupp av anställda. -- Ansökan om medgivande göres hos länsskattemyndigheten senast den 31 oktober året före taxeringsåret. Talan mot beslut, varigenom ansökan om medgivande avslagits eller medgivande återkallats, föres hos riksskatteverket genom besvär som skola ha inkommit till verket inom en månad från den dag då klaganden erhöll del av beslutet. Mot riksskatteverkets beslut får talan icke föras.

Därest vid avlönings utbetalande avdrag skett för löntagares eller hans efterlevandes pensionering, skall i kontrolluppgiften upptagas bruttolön och vad som avdragits.

Av kontrolluppgift enligt 1 mom. första, andra eller sjunde punkten skall framgå om arbetsgivaren har att för utgivet belopp betala arbetsgivaravgifter enligt lagen (1981:691) om socialavgifter. I kontrolluppgift som nu har sagts skall särskilt för sig tas upp representationsersättning och särskilt för sig annan kostnadsersättning än resekostnads- och traktamentsersättning.

I kontrolluppgift skall särskilt för sig tas upp sådant avdrag som har gjorts för preliminär A-skatt eller enligt lagen (1982:1006) om avdrags- och uppgiftsskyldighet beträffande vissa uppdragsersättningar.

I kontrolluppgift skall anges namn och postadress samt personnummer eller organisationsnummer för såväl den uppgiftsskyldige som den uppgiften avser. Kan personnummer inte anges för den som uppgiften avser skall redovisas dennes födelsetid. Har den uppgiftsskyldige tilldelats särskilt redovisningsnummer enligt 53 § 1 mom. uppbördslagen (1953:272) skall detta anges i stället för den uppgiftsskyldiges personnummer eller organisationsnummer. I kontrolluppgift som lämnas av fåmansföretag skall anges om personen är företagsledare eller honom närstående person eller delägare i företaget.

Kontrolluppgift, som i 1 mom. tredje punkten sägs och som avser pensionsförsäkring tagen annorledes än i samband med tjänst, skall innehålla uppgift om tidigare och nuvarande ägare till försäkringen och, om möjligt, fång varigenom äganderätten övergått samt, i förekommande fall, den som erhållit förfoganderätten till försäkringen. Kontrolluppgift, som avser pensionsförsäkring tagen i samband med tjänst, skall innehålla uppgift om den som enligt tjänsteavtalet skall åtnjuta pensionsförmånen.

I kontrolluppgift skall lämnas uppgift om lån som har lämnats räntefritt, eller mot ränta understigande sedvanlig ränta, till arbets- eller uppdragstagare, om det sammanlagda värdet av förmåner av detta slag uppgår till mer än 2 000 kronor. Uppgiften skall avse förmånens värde.

Kontrolluppgift enligt 1 mom. punkterna 1--3, 3 b--3 h, 4 a--4 c eller 7--9 skall avfattas på blankett enligt fastställt formulär. Särskild uppgiftshandling skall lämnas för varje person.

Riksskatteverket får på ansökan av uppgiftsskyldig medge undantag från bestämmelserna i elfte stycket. Mot riksskatteverkets beslut får talan ej föras. Lag (1989:1024) .

37 § 3 mom. har upphävts genom lag (1978:316) .

37 § 4 mom. Kontrolluppgift enligt 1 mom. skall lämnas senast den 31 januari under taxeringsåret. Den som har tilldelats redovisningsnummer för inbetalning av innehållen skatt skall lämna kontrolluppgift till lokal skattemyndighet i det län där länsstyrelsen har utfärdat redovisningsnumret. Annan uppgiftsskyldig skall lämna kontrolluppgift till lokala skattemyndigheten i det fögderi där han är bosatt.

Kontrolluppgifter enligt 1 mom. punkterna 3 a eller 4--6 skall vid avlämnandet vara ordnade kommunvis. Vilken kommun uppgifterna avser skall vara tydligt utmärkt.

I fråga om inkomst som avses i punkt 12 av anvisningarna till 32 § kommunalskattelagen (1928:370) får riksskatteverket föreskriva att kontrolluppgift skall avlämnas i särskild ordning. Lag (1981:1319) .

37 § 5 mom. Den som har att avlämna kontrolluppgift enligt 1 mom. punkterna 1--3, 3 b--3 h, 4 a--4 c eller 7--10 skall senast den 31 januari under taxeringsåret till inkomsttagaren översända meddelande med de upplysningar som lämnas i kontrolluppgiften. Lag (1989:440) .

37 § 6 mom. Försäkringsanstalt skall senast den 31 januari under taxeringsåret lämna uppgift i det fall pensionsförsäkring, som meddelats med tillämpning av äldre bestämmelser i punkt 1 av anvisningarna till 31 § kommunalskattelagen (1928:370), ändrats eller förmånstagare under beskattningsåret insatts till försäkringen, i strid mot de nya bestämmelserna i nämnda punkt. Därvid skall även angivas den mot försäkringen, i strid mot de nya bestämmelserna i nämnda punkt. Därvid skall även angivas den mot försäkringen svarande premiereserven och övriga tillgodohavanden vid tidpunkten för ändringen.

Uppgift skall avfattas på blankett enligt fastställt formulär. Ett exemplar av uppgiften skall senast den 31 januari under taxeringsåret översändas till den försäkrade. Lag (1975:1352) .

37 § 7 mom. Vid kontrolluppgift, som lämnas enligt 1 mom. punkt 1--3, 3 b--3 f eller 8 skall fogas särskild uppgift (sammandrag av kontrolluppgifter). I sådant sammandrag skall anges namn, postadress och personnummer eller organisationsnummer för den uppgiftsskyldige, antalet lämnade kontrolluppgifter samt det sammanlagda beloppet av de skatteavdrag som har verkställts för preliminär A-skatt under året före taxeringsåret. Har den uppgiftsskyldige tilldelats särskilt redovisningsnummer enligt 53 § 1 mom. uppbördslagen (1953:272) skall detta anges i stället för personnummer eller organisationsnummer. Om den uppgiftsskyldige har gjort avdrag för en arbetstagares kostnader enligt 2 kap. 4 § 6 lagen (1981:691) om socialavgifter, skall denna kostnad också anges i sammandraget. I sammandraget skall också anges det sammanlagda beloppet av semestermedel som har betalats in till en semesterkassa och som den uppgiftsskyldige inte skall redovisa i kontrolluppgift. Lag (1987:1209) .

37 § 8 mom. Till ledning vid inkomsttaxering och förmögenhetstaxering skall varje år utan anmaning avlämnas kontrolluppgifter för det föregående kalenderåret enligt följande uppställning.

Uppgiftsskyldig Vem uppgiften skall Vad uppgiften skall avse avse Värdepapperscen- Den som gottskri- Ränta som den upp- tralen VPC Aktiebolag, vits ränta eller giftsskyldige sam- till vilken ränta manlagt gottskrivit den som yrkesmässigt utbetalats (bor- eller utbetalat bedrivit inlåning genär). Utbetal- till borgenären eller på annat sätt ning av ränta på samt dennes sam- yrkesmässigt om- statens sparobli- manlagda fordran besörjt att pengar gationer skall an- på den uppgiftsskyl- blivit räntebärande, ses ha skett av dige vid årets ut- riksgäldskonto- gång. den som gett ut ret. skuldförbindelse för den allmänna marknaden Undantag: Undantag: och Bank, hypoteksin- Ränta som i fråga om förening som från stitut, värdepapperscentra- medlemmar mottagit anstalt och aktie- len inte avser bola- pengar för förränt- bolag samt förening gets verksamhet be- ning. och stiftelse som träffande skuldför- tilldelats organi- bindelser för den sationsnummer. allmänna markna- den och som i fråga om övriga uppgifts- skyldiga inte hänför sig till sådan verk- samhet som avses un- der rubriken Uppgifts- skyldig. b) Ränta som inte utgör skattepliktig inkomst enligt 3 § lagen (1978:423) om skattelättnader för vissa sparformer eller lagen (1988:847) om skattelättnader för allemanssparande och ungdomsbosparande. c) Ränta och fordran på konto, för vilket inte finns person- eller organisationsnummer och som öppnats före den 1 januari 1985, om räntan för kontohavaren uppgår till mindre än 100 kronor. Innehas ett konto av mer än en person, skall uppgift lämnas för samtliga kontohavare, om räntan för någon av dem uppgår till minst 100 kronor. d) Om borgenärens sammanlagda ränta på ett eller flera konton uppgår till mindre än 100 kronor, skall uppgift inte lämnas om dennes ränta och fordran på kontona. Ränta som enligt andra bestämmelser i detta stycke är undantagen från uppgiftsskyldighet skall inte medräknas. e) Ränta och fordran på särskilt konto i bank enligt skogskontolagen (1954:142), lagen (1979:611) om upphovsmannakonto eller lagen (1982:2) om uppfinnarkonto. I kontrolluppgift skall anges namn och postadress samt person- eller organisationsnummer för såväl den uppgiftsskyldige som borgenären. Innehas ett konto av fler än fem personer får, i stället för uppgifter rörande samtliga innehavare, uppgifter lämnas om en person som förfogar över kontot samt i förekommande fall om den beteckning på innehavarkretsen som används för kontot. För dödsbo får i stället för organisationsnummer den avlidnes personnummer anges. Kan person- eller organisationsnummer inte anges för en borgenär, skall såvitt möjligt dennes födelsetid redovisas eller, om borgenären är en juridisk person, namn och postadress samt personnummer för den som får förfoga över ränta eller fordran.

Innehas ett konto av mer än en person skall ränta och fordran fördelas lika mellan innehavarna, om inte annat förhållande är känt för den uppgiftsskyldige. I fråga om konto för vilket samtliga innehavare inte redovisas enligt bestämmelserna i andra stycket skall dock den totala räntan och fordran redovisas utan fördelning.

Avser en utbetalning också annat än ränta och kan den uppgiftsskyldige inte ange hur stor del därav som utgör ränta, skall i stället för ränta det sammanlagt utbetalda beloppet redovisas.

Bestämmelserna i 2 mom. elfte och tolfte styckena, 4 mom. första och andra styckena samt 5 mom. skall tillämpas på kontrolluppgift enligt detta moment. Redovisning av konto som avses i andra stycket andra meningen skall dock lämnas i särskild uppgiftshandling för varje konto.

Lydelse enligt SFS 1988:848 (ändringsregistret)

Återfunnen ur typografin, ej kontrollerad — riksdagens text saknar ankare här. Ingen citatknapp; kontrollera mot källan innan du citerar.

Tillämpas i

1 avgörande som anger lagrummet, äldst först.

  1. NJA 1985 s. 553 1985

Paragrafen i sitt sammanhang

← 36 §Hela författningen38 § →